15 ژانویه 2024- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله یBrain, Behavior, & Immunity - Health  نشان می دهد که پیامدهای التهابی استرس ممکن است به افزایش خطر بیماری متابولیک کمک کند.

این مطالعه نشان داد که استرس، از طریق تمایل به تحریک التهاب در بدن، با سندرم متابولیک نیز مرتبط است. محققان پیشنهاد کردند که تکنیک‌های ارزان و نسبتا آسان مدیریت استرس ممکن است یکی از راه‌های کمک به بهبود نتایج سلامت بیولوژیک افراد باشد.

سبک زندگی و ژنتیک، و طیف وسیعی از عوامل دیگر در داخل و خارج از کنترل ما، در ایجاد سندرم متابولیک-مجموعه‌ای از شرایط که خطر مشکلات جدی سلامتی را افزایش می‌دهند- نقش دارند.

دکتر Jasmeet Hayes،نویسنده ارشد این مقاله، استادیار روانشناسی در دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: ما به طور خاص در حال بررسی افراد در دوره ی میانسالی بودیم، دورانی که برای تعیین افرادی که پیری سریع را تجربه خواهند کرد، بسیار مهم است. در طی این تحقیق دریافتیم که استرس عامل مهمی در بروز چندین پیامد منفی سلامتی با افزایش سن است.

او افزود: متغیرهای زیادی وجود دارند که بر سندرم متابولیک تأثیر می‌گذارند، برخی را نمی‌توانیم تغییر دهیم، اما برخی دیگر را می‌توانیم. همه استرس را تجربه می کنند و مدیریت استرس یکی از عوامل قابل تغییر است که مقرون به صرفه است و همچنین کاری است که مردم می توانند در زندگی روزمره خود بدون نیاز به دخالت متخصصان پزشکی انجام دهند.

ارتباط بین استرس و سلامت بیولوژیکی ثابت شده است، اما تعداد کمی از مطالعات قبلی به طور خاص به دخالت التهاب در ارتباط استرس با سندرم متابولیک، پرداخته بودند.

افراد مبتلا به سندرم متابولیک با حداقل سه عامل از پنج عاملی که خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهند، تشخیص داده می‌شوند که شامل: چربی اضافی شکم، فشار خون بالا، سطح پایین کلسترول خوب(کلسترول HDL)، سطح بالای گلوکز خون ناشتا و تری گلیسیرید( نوعی چربی در خون). این بیماری به عنوان سندرم مقاومت به انسولین نیز شناخته می شود.

با استفاده از داده‌های نمونه‌ای از 648 شرکت‌کننده (میانگین سنی 52 سال) در یک نظرسنجی ملی با عنوان Midlife در ایالات متحده، نویسنده اول این مقاله "ساوانا یورگنس" یک مدل آماری برای سنجش چگونگی تناسب التهاب در رابطه بین استرس و سندرم متابولیک ابداع کرد و از اطلاعاتی نظیر میزان استرس درک شده، نشانگرهای زیستی خون برای التهاب، و نتایج معاینه فیزیکی که نشان دهنده عوامل خطر برای سندرم متابولیک هستند، برای تجزیه و تحلیل استفاده کرد.

یورگنس، دانشجوی روانشناسی در آزمایشگاه دکتر Hayes، گفت: تحقیقات زیادی وجود ندارد که هر سه متغیر را در یک زمان بررسی کرده باشند. اما تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استرس با التهاب، التهاب با سندرم متابولیک و استرس با سندرم متابولیک مرتبط است. اما کنار هم قرار دادن همه این قطعات در مطالعات نادر است.

نمرات ترکیبی التهاب با استفاده از نشانگرهای زیستی که شاملIL-6 ، پروتئین واکنش‌گرC ، همچنینE-selectin  و ICAM-1 - که به جذب گلبول‌های سفید خون در هنگام التهاب کمک می‌کنند- و فیبرینوژن( پروتئین ضروری برای تشکیل لخته ی خون) محاسبه شد.

مدل‌سازی آماری نشان داد که استرس در واقع با سندرم متابولیک رابطه دارد و التهاب بیش از نیمی از این ارتباط را توضیح داد - به طور دقیق 61.5٪.

یورگنس گفت: استرس درک شده یک اثر کم بر سندرم متابولیک دارد، اما التهاب بخش بزرگی از این اثر را توضیح می دهد.

نتایج منطقی بود، استرس تنها یکی از عوامل متعددی است که می‌تواند نشانگرهای سلامتی را در وضعیت ناموزونی قرار دهد. عوامل دیگر شامل طیف وسیعی از رفتارها از جمله کم تحرکی، عادات غذایی ناسالم، سیگار کشیدن و کم خوابی و همچنین وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین، سن بالا و زن بودن است.

اما با توجه به اینکه از هر 3 بزرگسال آمریکایی یک نفر به سندرم متابولیک مبتلا است، دانستن چگونگی کاهش خطر یا جلوگیری از آن بسیار مهم است. این یافته ها همچنین به شواهدی افزوده شد که نشان می دهد استرس و ارتباط آن با التهاب می تواند به طور کلی تأثیر زیادی بر سلامت بیولوژیکی داشته باشد.

مردم به استرس فقط به عنوان عامل تاثیر گذار بر سلامت روانی نگاه می کنند، اما این طور نیست. دکتر Hayes، گفت: داشتن استرس مزمن اثرات فیزیکی واقعی دارد. این می تواند التهاب باشد، می تواند سندرم متابولیک یا چیزهای زیادی باشد. این هم یادآوری دیگری از آن است.

در تحقیقات آینده، محققان نگاه دقیق تری به این موضوع خواهند داشت که آیا استرس اثر علّی بر سندرم متابولیک دارد، و همچنین به ارزیابی تکنیک های مدیریت استرس می پردازند تا تعیین کنند که کدام یک از آنها ممکن است برای کمک به کاهش التهاب بهترین باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/psychiatry/news/stress-can-contribute-to-state-of-inflammation-that-leads-to-metabolic-syndrome-123025